tirsdag den 7. juni 2011

Tilgang til at fremme elevernes læsning

Læsebånd er efterhånden blevet udbredt til mange skoler. Jeg observerede det første gang i 1980’erne i USA, hvor eleverne selv medbragte bøger indkøbt i den lokale drugstore. På Glud Skole behøver eleverne ikke medbringe egne eller lånte bøger, for biblioteket har en aftale med flere forlag, så eleverne kan benytte digitale bogudgivelser.
Et forlag, Alinea, har fx udgivet en samling af bøger til 1.-6. trin, Superbog.dk, som eleverne selv kan vælge ud fra Lix-tal og emne. De anvender Uni-login. I to 1. klasser har eleverne langtidslånt en netbook. Det betyder, at læsetiden udnyttes optimalt. Der går der relativt kort tid, fra læreren siger ”Go”, og til eleverne er fordybet i indholdet.
Både piger og drenge er motiverede under læsningen. De fortæller, at det går ind i ”Vælge bøger” og ind i Lixtal. Her er der et, der hedder 3-5, som de går ind i. Nogle elever i klassen må gerne vælge bøger med Lixtal 6-10. Når de har valgt Lixtal, kommer der en masse bøger nedad, så de bare kan trykke på en af dem. De kan også vælge emner som sport, humor, gys, kærlighed, venskab, eventyr osv.
Eleverne synes, at der er mange bøger at vælge imellem. De fortæller, at bøgerne er spændende, og at de skal give bøgerne stjerner og skrive om dem. Hvis der er nogle opgaver til bøgerne, kan de printe dem ud og lave dem bagefter. De fortæller også, at der forskel på at læse på computer og i bøger på papir: Hvis man har nogle ord, man ikke kan finde ud af, så skal man bare klikke på ordet og vente et stykke tid, så siger den de ord inde på computeren. Det skal man selv finde ud af i de andre bøger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar